Tuesday 9 June 2020

Koncepce evangelizace u poslední reformace (TLR)

Nevím přesně proč, ale v poslední době jsem měl pocit a dneska je ten pocit obzvláště silný, cítím přímo tlak na hrudi, že potřebuju rychle vymáčknout slova. Zamýšlel jsem se o poslední reformaci, jak přezdíváme hnutí The Last Reformation (dále jen zkratka TLR nebo poslední reformace). Po svém obrácení jsem sledoval videa od poslední reformace, jsou to filmy jako Nový začátek (The Beginning : Odkazuju na 39 minutu, protože se mi tam líbí jak Torben dělá tu evangelizaci na ulici - on o tom nikde nevyučoval jak to vlastně dělat přímo na ulici, ale tohle je jediné místo ze všech těch videí co jsem viděl, kde je to vidět!). a Život ("The Life"). Nepamatuji si zda jsem jejich filmy začal sledovat hned nebo až později. Sledoval jsem hlavně jejich školu pionýrů (Pioneer School). V česku se tomu vlastně říká "škola průkopníků". Záměrně české názvy píšu malými písmeny, protože to nejsou oficiální produkty od TLR, pouze české "výrobky", které dělají lidé, kteří pro TLR přímo nepracují (aspoň pokud já vím). Tento článek by měl být na pokračování neboť se sem nejspíš vše nevleze.

Jelikož jsem sledoval TLR od začátku (tím myslím od jejich prvních videí, nikoliv od jejich vzniku) vcelku jsem jim vždycky fandil. Jenže v posledních měsících a obzvláště silně během koronavirové krize u nás mě Bůh vedl k zamyšlení, že cosi my u nich chybí. A tak bych chtěl psát o jejich pozitivech i nedostatcích, kterých jsem si všiml. Podle mého názoru převažují pozitiva, i když to tak z mého detailního popisu možná nevyzní. Snažím se být v tomto hodnocení co nejobjektivnější a snažím se o konstruktivní kritiku.

První pozitivum - (studium bible a vyučování)

V první řadě chci říct, že jejich škola pionýrů a všechny videa co byly v angličtině mně úžasně pomohla při studiu bible. To co jsem slyšel v jejich učení pro mě nebylo ani tak nic nového, jelikož jsem si těchto věcí všiml ještě v době, kdy jsem chodil do církve před obdobím než jsem z církve odešel. Ty věci ale dokonale oscilovali s tím co jsem pochopil během pobytu v církvi, Torben Sondergaard (iniciátor a hlava celého hnutí) to jen lépe vyjádřil a odůvodnil verši.

Druhé pozitivum - (tolik potřebné vyučování o démonech)

Přinesli přeci jen něco nového. Otevřeli mi oči ohledně duchů a démonů v církvi, tedy v křesťanech, kteří chodí s těmito duchy a v některých církvích se to bere jako normální a toleruje se to. Toto vyučování ale není součástí školy pionýrů objevuje se až v pozdějších videích. Asi jsem od začátku nezvolil správný výraz. Jde o to, že dneska už vím, že na těch místech, kde se tito démoni vyskytují a projevují, tam se káží bludy a klamy, které v bibli vůbec nenajdeme. Tyto věci mi však nevysvětlili v TLR (a tento fakt zařadím mezi negativa), ale pochopil jsem to na youtube kanále Doreen Virtue.

Některé videa od TLR, vyučování o démonech v církvích: zde, zde a zde. nebo taky zde.

TLR není Hnutí víry
Považuji tento bod za pozitivní, protože v církvích co jsem byl jsem se nikdy s vyučováním podobného charakteru nesetkal, natož, aby vás učili (spíš ukázali) jak to dělat. Jako, já chápu, že v Hnutí víry se to nejspíš učí, ale Poslední reformace není hnutí víry! Torben učí úplně něco jiného než co se učí ve Hnutí víry, takže pokud někdo tvrdí, že TLR je Hnutí víry, tak prostě neví o čem mluví, nesledoval celou tu školu a jeho videa a nebyl na kick-startu. Opravdu, zabývám se učením Hnutí víry poměrně do hloubky a je to o něčem úplně jiném.

Třetí pozitivum - (poskytují návod jak začít)

To co jsem pochopil hned z první lekce bylo to co jsem pochopil už během mého pobytu v církvi: že církev (ta ve které jsem byl) se uzavírá do sebe, školí jenom sebe a soustředí se na vlastní život církve uvnitř budovy. Kdysi při rozhovoru s Toničkou ve vlaku jsem to popsal tak, že církev je jako krabice a  já se cítil v této krabici uzavřený. Nyní používám ještě barvitější popis. Církev má světlo, ale to světlo si nechává pro sebe. Světlo je uzavřené v krabici, v budově a nemůže sem. Lampu strkají pod postel... Byl jsem se podívat na více místech kromě té své domácí v Apoštolské Církvi, ve Sborech víry aj. a ačkoliv bylo léto, venku bylo hezky, ti lidi byli uvnitř. Proč nejdeme do ulic předávat světlo Krista? Seděl jsem na shromáždění a zklamaně jsem přemýšlel o těchto věcech. Proč nikdo v církvi nevyučuje a nevede lidi k evangelizaci? Že nevíme jak? Že nás to nikdo nenaučil? To není ospravedlnění, protože pokud se chce, dá se najít způsob jak takové školení hlavně vedení provést. No a jelikož Poslední reformace tyto věci dělala, tak byla odpovědí na tyto otázky: Jak na to!

Kick-start v Brně
Měl jsem to štěstí, že velmi brzo na to co jsem doposlouchal tu první řadu vyučovacích hodin (to bylo celkem 24 dílů) byl organizovaný první kick-start v Brně. Co je vlastně kick-start? Myslím, že zrovna včera jsem četl (ale na svou paměť moc nespoléhám), že tento termín se u letničních církví začal zavádět v souvislosti s Hnutím víry (nebo možná u letničních obecně?) na počátku 20. století a v podstatě se tím označoval křest Duchem Svatým (pokud jsem to správně pochopil). Torben, ale kick-start pojal trošičku jinak. Jedná se o vyučovací hodiny, které se obvykle naplánují na pátek a sobotu a pak se vyrazí do ulic evangelizovat. Pointa je v tom, že člověk který se obrátí na ulici přímo během evangelizace může být a měl by být pokřtěn v neděli na křtu. Můžete si tedy rovnou vyzkoušet (rozumějte naučit se) jak se křtí, naučit se evangelizovat, modlit se za nemocné atd. Kick-start je tedy praktická ukázka vyučování a vedení v jednom malém balíčku. Předpokladem pro úspěšné zvládnutí Kick-startu je, že jste absolvovali vyučování školy pionýrů nebo si alespoň přečetli Torbenovu knihu, kde vyučuje ty stejné věci.

Čtvrté pozitivum - (vedení)
Musím podotknout, že na Kick-startu se také vysvobozuje z duchovního zajetí a křtí v Duchu Svatém, což se obvykle provádí hned po křtu ve vodě. A nejde jen o ten křest, jde o to, že je tam pohovor, aby člověk porozuměl co dělá a jak má vyznat své hříchy, aby jeho obrácení bylo opravdové.

Čtvrté pozitivum tedy je, že se můžete naučit prakticky vše, no skoro, až na ty odbornější věci, které se přenechají těm zkušenějším. Křest duchem svatým by měli dělat jen služebníci od TLR.

Páté pozitivum - (posun dopředu)

Poté co celý kick-start skončil jsem byl osvobozený od některých věcí, ze kterých jsem si předsevzal, že chci být vysvobozený, takže kick-start mě opravdu nakopnul a posunul dál. Také jsem začal trochu evangelizovat, ale bohužel se mi nepovedlo najít spolupracovníka do dvojce a samostatně mi to moc nešlo.

První negativum - (zprvu scházelo zdůraznění svobody volby povolání)

První negativum jsem si uvědomil vlastně až po dlouhé době, teprve nedávno (měsíc zpátky?). Nepamatuji si, že by někde v těch vyučovacích video 24 lekcích byla zmínka o tom, že každý máme své vlastní povolání. Torben klade hned od začátku takový velký důraz na to, že máme evangelizovat, že to skoro zní jako kdyby si nebyl křesťan, učedník nebo nebyl spasen pokud nebudeš kázat.

Není toto náhodou nějaký pozůstatek z jeho dřívějšího působení v církvi Hnutí víry? Torben totiž mluvil o tom, že kdysi byl v podobném hnutí a že ho opustil poté co pochopil, že ti lidé nejdou směrem. Jako mladý po svém obrácení se dostal do takového sboru, takže myslel, že tak to má vypadat. Zažil Boží dotek, věděl že Bůh je a poznal Ducha Svatého. Byl horlivý pro evangelizaci, ale nevěděl, že to jak to v jejich sboru celé funguje, není biblický model a je zcela zvrácený. Poté co mu to Bůh ukázal, odešel a fungoval myslím jako misionář nebo zkusil založit vlastní sbor ještě s nějakým jiným (pastorem či kazatelem?).

Asi před měsícem jsem četl následující verš a Bůh se mě tak nesmírně dotkl, že jsem si uvědomil, že já nemusím mít tento pocit, že evangelizace, která mi moc nejde je pro mě nutně to pravé řešení:

"A Bůh ustanovil v církvi některé takto: za prvé apoštoly, za druhé proroky, za třetí učitele, potom zázraky, potom dary uzdravování, potom pomoci, vedení, rozličné druhy jazyků. Jsou snad všichni apoštolové? Jsou snad všichni proroci? Jsou snad všichni učitelé? Činí snad všichni zázraky? Mají snad všichni dary uzdravování? Mluví snad všichni jazyky? Vykládají snad všichni?" 1 Korintským 12:28-30

Šesté pozitivum - (Torben nakonec veřejně připustil, že má každý své povolání)
Torben nedávno (v době začátku koronavirových restrikcí v USA, tak snad během února 2020) natočil video, že například ženy co se starají o děti nemusí tuto službu dělat, protože na to nemají čas a nemusí se kvůli tomu cítit špatně. Každý má dělat to k čemu je povolán, ale to začal učit až teprve nedávno. Toto dříve v jeho videích nebylo. Nepamatuji si, které to bylo video, ale bylo točené v autě. To video bohužel nemohu najít, ale mám pro vás jiné úžasné svědectví o vzkříšení z mrtvých přímo na ulici.

Druhé negativum - (nedůvěryhodnost fanoušků TLR)
Jelikož se hnutí poslední reformace nepovažuje za církev, nemá žádnou strukturu, kromě realizačního teamu nebo jak to nazvat a různých škol (např. PTS), které zřídili na různých místech světa. S touto chybějící strukturou chybí jakákoliv kontrola lidí, kteří přicházejí na kick-start a podílejí se na evangelizaci nebo jiných aktivitách. Časem jsem začal trochu poznávat (ale opravdu jen trochu) co za lidi se k tomuto hnutí v ČR hlásí.

Zdá se, že celá řada z nich vyznává směsici odlišného a někdy vyloženě bludného učení, které se liší od učení TLR a přesto pro ně pracují v terénu. Obratem "pro ně pracují" nemám na mysli oficiální pracovníky TLR, ale lidi z různých církví nebo hnutí jako je Hnutí víry a hnutí Nové apoštolské reformace. Z toho jak jsem se bavil s různými lidmi, co o sobě řekli koho poslouchají, z jaké jsou církve, jaké konference navštěvují a kde jsem je následně potkal jsem si udělal nějakou představu, že mohu odhadnout, že poměrně dost z nich vlastně nevyznává učení TLR, ale sdílí s ním jen zájem o evangelizaci. A to je fatální, protože to znamená, že s těmito lidmi se k TLR připojují lidé pod vlivem falešných učení. Navíc jsou tu ještě lidi z jiné evangelizační aktivity, která se jmenuje Jesus For You, která sdružuje lidi, kteří jezdí po celé republice a hlásá evangelium. To celé, ale vypovídá o názorové nekompatibilitě neboť učení poslední reformace je v rozporu s učením Hnutí víry a jiných specifických církví, které toliko nepodporují samostatné evangelizační aktivity svých členů, neučí je křtít a vymítat démony, neboť kladou důraz na kontrolu a hierarchii ve vedení... Tito různí lidé čerpají svá vyučování z různých internetových zdrojů, poslouchají různé kazatele, mezi, kterými jsou i hlasatelé bludů. Nedávno jsem se přes internet seznámil s jistou klíčovou osobou, která chtěla cosi organizovat (nekonkrétní jsem záměrně, abych nekonfrontoval danou osobu) a tato osoba jak jsem zjistil jednak neměla vůbec žádné zkušenosti s těmito akcemi, ale hlavně poslouchala falešného kazatele, který hlásá nebiblické učení o antinomismu a patří k Nové apoštolské reformaci. Problém? Pro někoho to, zdá se problém není, když někdo učí, že Zákon (Boží přikázání) vlastně není třeba dodržovat, protože Zákon byl zrušen a Bůh nám odpouští úplně všechny hříchy. Podle mě to celé svědčí o tom, že lidi, kteří se přidávají ke spolupráci jsou často nedůvěryhodní. To neznamená, že nemohou kázat evangelium, ale způsob jakým to mnohdy dělají je nebiblický a učí věci, které jsou v rozporu s biblí! A to mohou při hlásání evangelia napáchat spíš více škody než užitku.

Třetí negativum - nezakládají sbory (jen sem tam nějakou školu)
Touto svou kritikou však nemám namířeno proti vedení a tvůrčímu teamu TLR. Spíš chci ukázat na nedostatek - věci, které by se měly změnit a vybudovat. Slabina TLR spočívá v tom, že nemá žádné vlastní církve, ani strategii v zakládání sborů - chápu, že jsou teprve na začátku a rozrůstají se momentálně v USA. TLR vlastně věří v ideu první církve - v domácí sbory, jenomže ignorují fakt, že i první církev byla pod vedením, měla tedy hierarchii a určitou primitivní strukturu. Autonomie sborů byla, ale byli stále závislí na rozhodnutích, které přicházeli ze shora - od biskupů a apoštolů. Tím nenaznačuji, že by bylo třeba ustanovit apoštolské vedení, to vůbec, ne - vždyť by to bylo proti bibli, která hned na dvou místech říká, že posledním apoštolem byl Pavel z Tarsu. Přesto bible mluví o jakési hierarchii, která je nutná z toho důvodu, aby bylo zachováno původní učení a z důvodu rozlišování falešného evangelia.

Ježíš přece v Mt 24:24 varuje, že "Povstanou totiž falešní kristové a falešní proroci a budou dělat veliké divy a zázraky, takže by svedli (kdyby to bylo možné) i vyvolené." Z toho důvodu je naprosto nutné, aby každá církev měla svoje vyučování na toto téma: abychom se naučili rozlišovat, kdo jsou ti falešní kazatelé a proroci a mohli se jim vyhnout! Právě protože se tyto věci v církvích moc neučí nebo neříkají jmenovitě nahlas, lidé ve své nevědomosti potom poslouchají tyto falešné učitele na internetu nebo jinde. A pod jejich bludným učením potom nevědomě páchají škodu. Církve, které toto vyučování nemají vlastně nechávají otevřené vrátka svého ovčince! 

Jak vlastně poznat sektu?
Na druhou stranu však je nutné upozornit, že existují také sekty, které sice o falešných učeních učí, ale mohou za falešné klidně označit právě ty pravé vyznání a pravé, zdravé církve! A jak vlastně poznat takovou sektu? Jsem si jist, že rozpoznávacích znamení je mnoho, ale z těch hlavních:
- Silná kontrola a disciplína, která má za cíl ohlídat co kdo čte, sleduje na internetu apod. Samozřejmě, že je dobré doporučit, která učení jsou závadná, které knihy jsou závadné a proč a kteří kazatelé a pastoři či církve a hnutí jsou úplně mimo a je třeba to také řádně vysvětlit a to písemně - formálně. Nejen kázáním, které časem upadne v zapomnění.
- Učení, které je v rozporu s biblí, které poznáme podle toho, že daná církev nebo kazatel prostě a jednoduše vytrhává verše z bible. Použije jeden verš, k tomu aby obhájil nebiblické učení tak, že tento verš vytrhne z kontextu. Je třeba číst o čem vypovídá celý list celkově, o čem vypovídá celá kapitola, o čem vypovídá předchozí a následující kapitola a ne jen co říká jeden verš.
- Trvání na bludných a nepravdivých závěrech a mnohaleté pokračování v těchto do očí bijících lžích, které jsou v rozporu s biblí. Církev používá biblické termíny jinak, otočí jejich význam nebo relativizuje význam, často se uchyluje jen k symbolickému výkladu nebo bere písmo jako inspiraci, ale jedinec má velký prostor pro individuální výklad.
- Vadné překlady bible - zejména takové, které jsou myšleny jako volné překlady, aby byly snadno čtivé. Takové bible potom umožňují snadný výklad a obhajobu falešných učení, neboť v nich došlo k překroucení původních významů slovíček a potlačení nežádoucích výkladů. Z českých překladů bych doporučil jen jeden jediný, a to neříkám, že je dokonale přesný - Český Studijní Překlad v použití s anglickým Young's Litteral Translation - je dobrá volba! Pokud nemáte, tak prostě zkoumejte původní znění na internetu například pomocí biblehub.com. Ověřujte verše, které kazatel použil prostřednictvím této stránky a také čtěte co se nachází před a za veršem, který kazatel použil! To je velmi důležité. A modlete se aby vás Duch Svatý uvedl do veškeré Pravdy.
 .

V dalším článku bych rád vyvrátil některé pomluvy, nepravdy a útoky na TLR.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.