Saturday, 24 June 2023

Darbyho Teologie náhrady vs baptistický pohled

Toto je baptistická perspektiva. Tradiční baptisté, kteří se drží náhradní teologie, a John Nelson Darby se svými dispenzačními názory, měli různé pohledy na různé teologické body. Zde jsou některé klíčové oblasti odlišností, které by mohly vést kritiku a obvinění z hereze ze strany tradičních baptistů:

Výklad Bible

Tradiční baptisté obecně výklad Bible chápou jednotněji a zdůrazňují kontinuitu mezi Starým a Novým zákonem. Vidí Boží sliby Izraeli naplněné v Kristu a církvi a považují se za duchovní dědice těchto slibů. Darby naopak zdůrazňoval větší oddělení mezi Božím plánem pro Izrael a církev a prosazoval doslovnější výklad biblického proroctví.

Příklad pro tradiční baptisty: Tradiční baptisté interpretují biblické proroctví o příchodu Mesiáše a jeho úloze v souladu s Novým zákonem. Například, když se mluví o Izajášově proroctví o Mesiáši jako "Panovníku míru" (Izajáš 9:6), tradiční baptisté to chápou jako odkaz na Ježíše Krista a jeho poslání přinést duchovní záchranu. Vidí to jako pokračování Božího plánu, kde se Izraeli stalo skrze Krista a církev je dědicem Božích slibů.

Izajáš 9:4-6 "Pak každá bota obouvaná do válečné vřavy a každý plášť vyválený v prolité krvi budou k spálení, budou potravou ohně. Neboť se nám narodí dítě, bude nám dán syn, na jehož rameni spočine vláda a bude mu dáno jméno: »Divuplný rádce, Božský bohatýr, Otec věčnosti, Vládce pokoje.« Jeho vladařství se rozšíří a pokoj bez konce spočine na trůně Davidově a na jeho království. Upevní a podepře je právem a spravedlností od toho času až navěky. Horlivost Hospodina zástupů to učiní."
 

Příklad pro Darbyho: Obnovení izraelského království Darby chápe jako doslovné politické obnovení Izraele na zemi v budoucnosti. Podle Darbyho je církev oddělena od těchto biblických proroctví a má svou vlastní duchovní identitu a úlohu.

Role Izraele

Tradiční baptisté vidí církev jako duchovní pokračování Izraele a považují se za součást smluvního společenství. Vidí Boží požehnání a sliby aplikované na věřící, jak Židy, tak pohany, uvnitř církve. Naopak Darbyho dispenzační teologie rozlišuje mezi Izraelem a církví a zdůrazňuje budoucí obnovení a naplnění Božích slibů specificky pro národní Izrael.

Příklad pro tradiční baptisty: Tradiční baptisté se považují za dědice Božích slibů, které byly dány Izraeli. Rozumí Božímu slibu Abrahámovi, že jeho potomstvo bude požehnáním pro všechny národy (Genesis 22:18) tak, že toto požehnání se rozšířilo na všechny věřící, bez ohledu na jejich původ (židovský, pohanský).

Genesis 22:18 "A ve tvém potomstvu dojdou požehnání všechny pronárody země, protože jsi uposlechl mého hlasu"

Příklad pro Darbyho: Dispenzační teologie rozlišuje mezi Izraelem a církví. Darby tvrdí, že Boží sliby a plány jsou specificky zaměřeny na národ Izrael. Podle Darbyho má Izrael svou vlastní budoucnost a je předmětem Božích slibů a obnovení.

Vytržení a Tribulace

Tradiční baptisté mohou mít různé názory na časování vytržení (před útrapami, uprostřed útrap, po útrapách), ale obecně nezdůrazňují přísné oddělení mezi církví a Izraelem během posledních časů. Darby však popularizoval koncept předtribulačního vytržení, naznačující, že církev bude odebrána ze světa před obdobím intenzivních útrap, během kterého se Bůh primárně zaměří na naplnění svých slibů Izraeli.

Příklad pro tradiční baptisty: O vytržení církve tradiční baptisté hovoří s důrazem na spásu všech věřících bez ohledu na jejich původ a vidí to jako součást Božího plánu pro církev jako celek.

Příklad pro Darbyho: 

John Nelson Darby se opíral o několik biblických pasáží, které použil jako oporu pro svou nauku o předtribulačním vytržení církve. Mezi tyto pasáže patří například:

1. Tesalonickým 4:16-17 "Vždyť až zazní zvolání, hlas archanděla a Boží polnice, sestoupí sám Pán z nebe a mrtví v Kristu vstanou jako první. Potom my, kdo zůstaneme živí, budeme spolu s nimi v oblacích uchváceni do vzduchu vstříc Pánu; a tak budeme navždycky s Pánem."
Darby interpretuje tyto verše tak, že popisují událost vytržení církve. Podle něj se Ježíš vrátí a věřící, živí i mrtví, budou vzati do nebe, aby byli s ním navždy. Darby viděl tuto událost jako oddělení církve od útrap a soudů, které budou na zemi. Nicméně v těchto verších není zmíněno kdy k tomuto vytržení dojde.

Důkazy a podrobnosti, které Darby používal k podpoře svého výkladu, lze nalézt v jeho rozsáhlých spisech a výkladech biblických textů. Patří sem například jeho výklad Danielova proroctví, Knihy Zjevení a dalších pasáží, které se týkají posledních dnů a eschatologie.

Ve svých teologických výkladech se Darby opíral o různé biblické verše a prorocká zjevení, nicméně většina těchto veršů jsou nejasné obrazy a symboly, jejichž přesný výklad nikdo nezná. V bibli neexistuje žádný konkrétní biblický verš, který by přesně stanovil časování vytržení.

1. Korintským 15:51-52 "Hle, říkám vám tajemství: ne všichni zemřeme, ale všichni budeme proměněni - naráz, v okamžiku, za zvuku poslední polnice. Neboť zatroubí a mrtví budou vzkříšeni jako nesmrtelní a my budeme proměněni. Toto pomíjivé totiž musí obléci nepomíjivost a toto smrtelné musí obléci nesmrtelnost."

Darby uvěřil, že tato pasáž se také vztahuje k vytržení církve. Podle něj se vytržení stane náhle a v jednom okamžiku, když Boží lid bude proměněn a přeměněný vnesen do nebeské slávy. Nicméně ani zde není zmíněna souvislost mezi Velký utrpením a velkým odpadnutím a konkrétním čase.

Zjevení Janovo 3:10 "Protože jsi zachoval slovo mé trpělivosti, i já tě zachovám od hodiny zkoušky, která má přijít na celý svět, aby byli vyzkoušeni ti, kdo bydlí na zemi."
Darby tuto pasáž vysvětloval jako Boží zaslíbení, že církev bude ušetřena z "hodiny zkoušky", která přijde na celý svět. Tuto hodinu zkoušky chápal jako období Tribulace, ve kterém bude Bůh působit především s Izraelem. Nicméně Darby ignoroval kontext, protože tento dopis je adresován církvi v Sardách. Není zde explicitně řečeno, že všechny církve na zemi se vyhnout utrpění.

Darby argumentoval, že vytržení církve před Tribulací je Božím plánem, který vyplývá z jeho lásky a milosti. Podle Darbyho to umožní, aby se Bůh soustředil na své obnovování a naplnění slibů pro národní Izrael, které jsou podle něj oddělené od Božího plánu pro církev.

K Darbymu výkladu mě napadl ještě jeden protiargument, že Ježíš povolal křesťany, aby byli světlem a solí potřebným a utěšovali slabé. Dá se předpokládat, že dobrý baptistický argument by byl, že křesťané by měli naplňovat svůj sociální úkol a pomáhat slabým, nebo pečovat o nemocné, ošetřovat zraněné. Z tohoto hlediska tedy vytržení církve před velkým utrpěním nedává smysl, protože to nahrává tvrzení, že Bůh není schopen ochránit své vyvolené před velkým utrpením, případně jim pomáhat a ulehčovat jejich břímě a také, že křesťané se nemusí starat o trpící a pomáhat jim; tedy těm, kdo budou trpět v rámci velkého soužení. V řadách pentekostálních křesťanů, tedy konkrétně ve hnutí víry je premilenianismus oblíbený, ale nedává smysl, jak by lidé s tak velkou vírou, kteří mohou poručit nebi a zemi, mrakům, větru i dešti, odvrátit nemoci a křísit mrtvé, nedokázali zabránit, aby je stihla tato pohroma; to může vyvolávat dojem, že se bojí tohoto hrozného dne. Darbymu argumentu, že Bůh miluje svou církev tak moc, že nechce aby zahynula, tak ji vytrhne před dnem velkého soužení, lze oponovat stejnou logikou, že Bůh přece miluje všechny lidi, nejen svou církev, proč by tedy jeho církev nemohla pečovat o nemocné a poražené v čase velkého  soužení, když to právě lidé budou nejvíce potřebovat? S ohledem na to, že premilenianismus je velmi oblíbený v hnutích vyznávajících teologii prosperity by se dalo soudit, že lidé zpohodlnělí konzumním životem a oslepeni touhou po bohatství, mají problém tuto logiku vidět.

Přístup k eschatologii

Zatímco tradiční baptisté mohou mít různé eschatologické názory (amilenialismus, historický premilenialismus atd.), často zdůrazňují duchovní povahu Božího království a soustředí se na současnou vládu Krista v srdcích věřících. Darbyho dispenzační učení kladlo větší důraz na budoucí doslovné a pozemské Boží království s odlišnou rolí pro Izrael.

Příklad pro tradiční baptisty:

Tradiční baptisté vidí Krista jako panujícího Krále a dávají důraz na duchovní změnu a obnovu, kterou Kristus působí ve svých následovnících.

Příklad pro Darbyho:

Darby se zaměřoval na budoucí období, kdy se Bůh bude zaměřovat na Izrael a naplnění jeho specifických slibů pro tento národ.

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.